Pakiet ochronny dla firm
Już w marcu Prezydent Stalowej Woli wyszedł z propozycją wypracowania modelu wsparcia lokalnych przedsiębiorców. Prezydent podkreślił, że tworząc parasol ochrony na czas kryzysu dla firm w taki sposób aby działania te były realne i skuteczne, musi poznać skalę zagrożeń oraz obecną sytuację firm dotkniętych kryzysem. Dlatego przed przedstawieniem konkretnych rozwiązań zwrócono się do stalowowolskich przedsiębiorców o wypełnienie formularza informacyjnego oraz udział w dyskusji nad oczekiwanymi scenariuszami wsparcia.
I tak w związku z presją czasu 23 oraz 24 marca odbyły się konsultacje, a 25 marca Prezydent Miasta Stalowej Woli Lucjusz Nadbereżny zgodnie z obietnicą, podczas konferencji przedstawił pakiet wsparcia dla firm z terenu miasta Stalowej Woli w celu przeciwdziałania skutkom kryzysu gospodarczego, wywołanego koronawirusem. W I etapie pula środków zabezpieczonych na ten cel wyniosła 7 milionów zł.
Parasol ochronny dla stalowowolskiego biznesu
W związku z pandemią koronawirusa samorząd miasta Stalowej Woli realizuje działania mające na celu ochronę i wsparcie stalowowolskiej gospodarki przed ekonomicznymi skutkami pandemii. Zgodnie z zapowiedzią, po uchwaleniu ustawy i wypracowaniu procedur ogólnopolskich, prezydent miasta Lucjusz Nadbereżny przedłożył radnym konkretne uchwały do głosowania na XXVI sesji Rady Miejskiej.
Jesteśmy pierwszym samorządem nie tylko w województwie podkarpackim, ale i w całej Polsce, który przystępuje do podjęcia uchwały o tak daleko idących zwolnieniach podatkowych, a więc zwolnieniu wszystkich małych firm, które zostały dotknięte kryzysem oraz kompleksowej i uproszczonej procedury na odroczenie terminu płatności podatku. Będziemy z pełną determinacją wykorzystywać wszystkie możliwości prawne i finansowe, aby wspomóc naszych przedsiębiorców i w ten sposób uzupełniać rządową tarczę antykryzysową.
Lucjusz Nadbereżny
Prezydent Stalowej Woli
ZWOLNIENIE Z PODATKU DLA MAŁYCH FIRM I WYŁĄCZONYCH ADMINISTRACYJNIE Z DZIAŁALNOŚCI
Do końca 2020 roku z podatku od nieruchomości zostały zwolnione grunty, budynki i budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej o powierzchni użytkowej do 150 m2 oraz nieruchomości lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej stanowiącej podstawę opodatkowania budowli o wartości do kwoty 165.000,00 zł, z wyjątkiem sprzedaży paliw.
Koszt działań pomocowych dla małych firm i tych wyłączonych administracyjnie z działalności wyniósł miasto ok.
2 mln zł, więc podjęcie ww. decyzji jednoznaczne było z podjęciem równoległej decyzji o ograniczeniu wydatków. Prezydent Stalowej Woli zaproponował „cięcia” m.in. na zadaniach: funkcjonowanie systemu roweru miejskiego, „Budowa placów zabaw i obiektów sportowych na terenie Stalowej Woli”, ograniczenie działań promocyjnych w roku bieżącym, „Naturalna Strefa Kultury na Placu Piłsudskiego w Stalowej Woli”, „Program Odbudowy Zieleni Miejskiej na terenie Stalowej Woli”, czy „Budowa ekologicznej ścieżki rowerowej na terenie Stalowej Woli”.
WSPARCIE DLA ŚREDNICH I DUŻYCH FIRM
Podatku od nieruchomości do grudnia nie płacili również podatnicy będący przedsiębiorcami posiadający grunty, budynki, budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie: usług hotelarskich, związanych z fryzjerstwem i pozostałymi zabiegami kosmetycznymi, z projekcją filmów, działalności wiążącej się ze sportem, rozrywką i rekreacją, z organizacją, promocją lub zarządzaniem imprezami, działalnością bibliotek, muzeów, mającą związek z podawaniem i konsumpcją napojów oraz z prowadzeniem usług rehabilitacyjnych. Co istotne, zwolnienie obowiązywało nawet, jeśli przedsiębiorcy prowadzili swoją działalność na powierzchni większej niż 150 m².
Wszystkie inne działalności gospodarcze dotknięte problemami gospodarczymi mogły zawnioskować na podstawie uchwały o przesunięcie terminu płatności na wrzesień 2020 roku, bez dodatkowych kosztów i przy bardzo uproszczonych procedurach składania wniosku.
Należy pamiętać jednak o tym, że zwolnienia te przysługiwały przedsiębiorcom, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19, z zastrzeżeniem, że przedsiębiorca nie posiada zaległości w podatku od nieruchomości na dzień 31 marca 2020 roku.
ZMIANY W GOSPODARCE ODPADAMI
Pakiet Wsparcia dla Gospodarki Stalowej Woli – miejski priorytet zawierał także optymalizację kosztów stalowowolskich firm w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi. Inicjatywa obejmowała korektę w trybie nadzwyczajnym deklaracji „odpadowych” i wynikających z nich opłat.
Każda z firm lub instytucji, która na skutek pandemii koronawirusa była zmuszona tymczasowo zawiesić, bądź ograniczyć swoją działalność ze względów bezpieczeństwa lub odnotowała znaczący spadek obrotów miała możliwość złożenia tymczasowych korekt deklaracji „odpadowych” – zmniejszających liczbę pojemników, bądź deklaracji zerujących, po których nie były naliczane opłaty.
Dotyczyło to wszystkich właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, a w szczególności lokali wykorzystywanych przez: restauracje, hotele, szkoły, obiekty sportowe i rekreacyjne, salony fryzjerskie i kosmetyczne, niektóre punkty handlowe.
Należy jednak pamiętać, że zgodnie z Regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie Stalowej Woli, cały czas prowadzona była selektywna zbiórka odpadów komunalnych obejmująca 5 frakcji, co oznacza, że dla każdej z frakcji należało dysponować odpowiednim pojemnikiem.
Po dokonanej korekcie deklaracji Miejski Zakład Komunalny odbierający odpady zabierał jedynie ilość odpadów adekwatną do ustalonej. Dlatego należało rozważnie ocenić sytuację i zapotrzebowanie na usługi w zakresie gospodarki odpadami. W momencie wznowienia działalności lub zwiększenia skali działalności należy ponownie skorygować deklarację „odpadową”.